søndag 28. april 2013

Karlsøya

 
Karlsøya - jeg tror denne gamle vannposten får symbolisere
det opprinnelige hyttelivet her.
På 50-tallet kunne "vanlige" arbeidsfolk få seg et lite
ferieparadis her ute.
De fikk tildelt en leietomt og kunne deretter gjøre hyttedrømmen til en
realitet.

 
Men de hadde ingen drøm om en stor, flott hytte med all komfort og
tidsriktig design.
De hadde som regel smått med penger, så hyttene ble satt opp av materialer som de fikk, eller fant, eller kjøpte brukt eller veeeldig billig.
Da vi restaurerte vår hytte, fant vi utrolig mange rare materialer. Blant annet rester av treemballasje,
som etter påskriften å dømme, må komme fra noe forsvarsutstyr på Rygge Flystasjon.
Isolasjonen under gulvet var blikkplater fylt med mose.....
Noe av reisverket er av så hardt tre at det ikke er mulig å sage i det. Ingen skjønner hva slags treverk det er!
Og hyttene var små.
 
 

Men mannen min, som var barn her på 50/60-tallet, husker lange, varme, deilige
ferier. Skog og sjø.
Og de kunne ferdes overalt.... 

 
I dag bærer Karlsøya (som alle andre steder) preg av vår velstand.
Med nye, store, flotte hytter utstyrt med alt tenkelig utstyr.
Velholdte hager med hellelagte gårdsplasser og dyre hagemøbler.
Trær og vegetasjon fjernes for å få mest mulig sjøutsikt.
Og i båthavna blir båtene større og større!

 
Nå skal ikke jeg være bakstreversk, for jeg vil også ha det fint og
komfortabelt.
Men allikevel, et litt enklere, roligere hytteliv kanskje? 
  
 
Ha,ha - jeg kan ikke dy meg!
Dette er hyttebilen vår. Den står permanent her.
Det er veldig kjekt å ha to biler når vi er her nede.
Vi er veldig glad i den gamle Blazer'n.
Går under navnet "Gammern".....

3 kommentarer:

Bundingen sa...

Artig tilbakeblikk! Men vil vi tilbake til det enkle liv? Ikke vet jeg, men alle tingene vi omgir oss med hefter oss mye og tar kanskje oppmerksomheten vår bort fra viktigere ting i livet.

Fortsatt fin søndag til deg!

Klem

amo sin blogg sa...

Interessant innlegg.
Det ligg mykje historie i området der du er, det var nok meir slit og sparing på den tida du nemner.
Men sjøen og lufta er den same :)

Nyt dagane :)
Klem frå Anne-Mari

Bente sa...

Vi vil vel ha begge deler. Både det enkle, som vi husker tilbake til med glede og våre dagers komfort.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...