mandag 13. august 2012

Så seiler vi på Mjøsa!

Jeg bor jo en del mil nord for Mjøsa, men min søster bor på Toten (hvor jeg også kommer fra) og hun og mannen har båt. Så ringte de, var på Hamar og lurte på om jeg ville være med en tur til Helgøya. For de som ikke er kjent, er det en stor øy midt i Mjøsa. Klart jeg ville være med!



Vi legger ut fra Hamar. Tror bygningen i midten er jernbanestasjonen. Hamar er forresten en veldig hyggelig by. Vel verdt et besøk!


Jamen kom Skibladner forbi!




 Å være i båt på Mjøsa er flott. Hvem trenger Sørlandet eller Hvaler!


Helgøya til venstre. På denne side er til dels bratte skrenter og tett skog. På den andre siden (vest) er det nydelige sandstrender.


Vi har tenkt å besøke Skafferiet på Hovinsholm, og de har en gjestehavn.
Jeg kan legge til for de som blir fristet til å ta seg en tur til Helgøya, at det er fastlandsforbindelse, slik at de fleste tar turen med bil, eller sykkel på en dag som denne!



Skafferiet er en sesong-åpen cafe og butikk på den flotte gården Hovinsholm. Her får du kaker og småretter. Alt hjemmelaget med råvarer fra egen gård eller omegn. Skafferiet har blitt et populært utfartsmål. Folk kommer langveisfra. Men det er verdt det! De har dessuten en nettbutikk, den er også vel verdt et besøk.


Dette er utsikten idet vi begynner å gå ned mot båten igjen. Vi ser sydover mot Minnesund med Skrei-fjella til høyre.


Her har jeg snudd meg litt og tar bilde mot øst.
Båt-turen tilbake var deilig, det er ikke ofte Mjøsa ligger så stille!

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja det har vært noen nydelig dager nå. Herlig å være på Mjøsa da. Har vært etpar ganger på Skibladner og hatt noen turer med ferja over for mange år siden. Aldri i småbåt. Vi var på motorsykkeltur ut til Skaffereiet for to år siden. Har snakket om å ta en tur i år, men med få dager med flinvær begrenser det seg hva en rekker.
Men det kan enda bli mange flotte dager fremover håper vi på.
Ha ei herlig uke :)

amo sin blogg sa...

Kor flott det er på og rundt Mjøsa.
Tenkjer ikkje over det når me susar forbi på landevegen.

Fin ettersommardag til deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...